woensdag 20 september 2017

To be someone or not to be ...
Succes en belangrijk zijn, iemand te willen zijn lijkt in het leven de grootste prioriteit te hebben. Ook zijn we niet beroemd of bekend of hebben "geen naam", voelen we ons makkelijk slecht, schuldig of lui als we meer dan een dag "niets" doen of niet
alles uithalen wat we eigenlijk gewend zijn om te kunnen doen. En is het dan maar de was, de tuin, het auto poetsen of dgl. Het blijkt als of we zonder succes niemand zijn of geen recht hebben om te zijn...
Herken je jezelf?
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik ook heel erg daarop leek - maar dat heeft veranderd - en het laat me meestal goed voelen. Ik besef meer en meer dat ik niets moet bereiken, niets moet scheppen of doen - er is alles rond om me heen en het gaat juist om me te laten vallen, vol vertrouwen -
in wat er is. 
Er zijn dagen waar ik "niets" doe - tenminste niet zichtbaar - ik kan dan geen "succes" vermelden in die zin dat ik zo en zo veel heb geproduceerd of gewerkt of geld verdient. Natuurlijk ben ik moeder en doe al heel veel, maar dat wordt in grotere lijnen niet eens gezien .. en ook niet gehonoreerd als echte werk (er zijn gelukkig genoeg mensen in mijn omgeving die dat wel kunnen zien en respecteren :-) - maar hoe kan ik leven, ja zelfs gelukkig zijn zonder de gewone succes..? Zonder herkenning en de bevestiging van buiten "Je bent goed, je doet het goed - je geeft alles ..."

In mijn ervaring als zangdocente had ik een jong meisje, heel getalenteerd. Ze vroeg me uit de diepte van haar hart "hoezo ben je niet beroemd? wil je niet bekend en succesvol zijn?"...

En wat als ik dan zou zeggen: "Jij bent mijn succes" - alles wat ik in jou ga opwekken, alles wat je kan ontwikkelen en realiseren - jouw succes is mijn succes" -

Zou jij dan denken "oh wat een flauwe kul..."? Misschien ja :-) dat mag ook. Maar op langer termijn zal je zien dat het wel zo is en dat we meer mogen vertrouwen in onszelf. Het is wel fijn om zijn best te geven en te streven naar 
iets beter te kunnen doen.
Maar het belangrijkste is zich overgeven aan een proces, vertrouwen ontwikkelen en omdat we genieten van wat we doen en zin in hebben komt het regelmaat. En het regelmaat brengt automatisch meer faciliteit en vrijheid -
en dat is dan oefenen op een hele ander manier - vrij van het gedachte "ik moet beter worden want ik ben niet goed genoeg en daarom moet ik nog meer oefenen".

Cuong Lu, een hoog gerealiseerde Zen- Leeraar (Thich Nhat Hanh) zegt: "vrij zijn van de angst om te falen is vrij zijn naar het streven naar succes" 

http://www.lumeditatie.nl/

Dat betekent niet, niets te doen of niets meer te willen - maar alles te doen uit een positie van vreugdevolle welwillendheid en een speelse manier. Dan komt succes vanzelf - dwz. - er is succes.

In die zin is mijn succes de jouwe - zingen is een manier om vrij te komen van de angst om te falen - vrij te komen van oude overtuigingen, emoties, oordelen. Zingen kan jouw succes zijn - als je het toelaat.

Ik zie ernaar uit om met jou jouw succes te delen!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten